A pszichológiai szempontú meggyőzés 6 alapelve

Kiből válik professzionális szövegíró? Bárki tud írni - gondolhatnánk, és talán nem is tévedünk ebben nagyot akkor, ha az adott szöveg megírásának nem igazán van tétje. az iskolai fogalmazás szintjén a legtöbben meg is birkózunk vele. Mi van akkor, amikor egy cég brandépítésre, esetleg termék vagy szolgáltatás eladásának ösztönzésére szeretné alkalmazni a magyar nyelv által kínált számos frappáns lehetőséget? Ilyenkor érdemes professzionális szövegíróhoz fordulni.

blogcikkep2.jpg

Szöveggyáros vagy szépíró?
Amikor szövegírót választunk, nem mindegy, milyen kritériumok szerint érdemes az író emberek között szelektálnunk.

Legyen szépíró? Hiszen a magyar nyelv szinte már annyira a sajátja, hogy nem tudunk olyan nyelvtani kérdést feltenni neki, amit ne tudna azonnal csípőből megválaszolni. Tekintete okos, ujjai szinte szárnyalnak számítógépe klaviatúráján, jobb vállán pedig ott ül maga a Múzsa.
A Múzsa, aki bármikor megihleti őt, ha karaktereket kell körbeírni, szinte folyton munkakész, ha egy-egy mozgalmasabb jelentet szeretnénk verbális eszközökkel vizualizálni az olvasó számára és akármikor elmesél egy történetet maximum tíz gyönyörű mondatban.
Ő tehát a szépíró. Írni is tud, szépen is, viszont kicsi az esélye annak, hogy tisztában van két dologgal, ami egy marketinges szövegíró sajátja:
- hogyan tudunk pozitív módon úgy befolyásolni, hogy a branden, terméken vagy szolgáltatáson legyen a hangsúly,
- a vevőben fellángoljon a vágy; azonnal venni akarok!

A meggyőzés pszichológiája
Robert C. Cialdini pszichológus hat olyan általa "pszhichológiai alapelvnek" nevezett tényezőt azonosított, amely olyan dolgok megtételére ösztönöznek bennünket, amelyeket egyébként nem, vagy jóval kisebb meggyőződéssel tennénk. Ezek olyan rögzített viselkedésminták, amelyek a társas érintkezésben érvényesülnek, létük mind kognitív, mind motivációs oldalról megmagyarázható. Így a szöveg, mint közvetítő csatorna emelkedik ki a "csakszöveg" kategóriából.

blogcikkep.jpg

Íme a hat elv:

  1. A kölcsönösség elve az ember azon természetes késztetésére vonatkozik, hogy szeretjük visszaadni a szívességet. A közösség fennmaradása érdekében az ember odafigyel a másikra.
    Tartalmas tippünk: Figyelj oda arra, akinek írsz, adj, és bátran kérj viszonzást is! 

  2. A következetesség elve arra épít, hogy a legtöbben szeretünk cselekedeteinkben következetesnek látszani. 
    Tartalmas tippünk: Mindig szolgálj tényekkel. A tények meggyőzőek. 

  3. A társadalmi bizonyíték elve azt mondja, hogy az ember különösebb gondolkodás nélkül teszi azt, amit másoknál lát. 
    Tartalmas tippünk: Mutasd meg, hogy kell csinálni! Írd le, videózd le, fényképezd le - egyszóval mutasd meg hogy csinálod és követni fogják. 

  4. A vonzalom elve arra épít, hogy nem kell mást tennünk csak vonzóvá és szerethetővé tenni a témát, amelyhez követőket keresünk.
    Tartalmas tippünk: Menő szó most a "lávcsi" és a "lávolás" a Facebook szívecske érzelmi ikonja. Arról szól, hogy amit kommunikálsz, az érzelmileg is megérint. 

  5. A tekintély elve alapján általában minden további gondolkodás nélkül engedelmeskedünk a vélt vagy valós tekintélynek. 
    Tartalmas tippünk: Aki elad, azé a tekintély. A vevődnek néha mondd meg, hogy vegyen. Ha az egyes pontot megtetted, egyszerűen venni fog. Ez nem az a hely, ahol szerénykedned kell. 

  6. A végső, vagyis a hiány elve szerint nagyobb értéket tulajdonítunk azoknak a dolgoknak, amelyek szűkösen állnak rendelkezésre.
    Tartalmas tippünk: Használd ezt, mint eszközt. Korlátozott számban, csak amíg a készlet tart, limitált darabok, akciós példányok, stb... 

Ez tehát a jó szövegírás titka a pszichológusok szerint: hozzájárulnak az egyén társas énjének hosszú távú stabilitásához, és elősegítik az egyén számára a csoportba való beilleszkedést. Ez utóbbi lehet bármilyen fogyasztói csoport vagy szubkultúra, a jó szöveg általi csoportazonosulást követően egyfajta mintaként szolgálhat mindez a célcsoporttal való tiszta és eredményes kommunikációhoz. A szöveg által az egyén megfelelő helyzetbe kerül, megkapja a kulcsinger és együttműködik. A csoporthoz tartozás elve alapján lojálissá válik, valamint könnyebben meghatározhatja önmaga számára a célt.

A szövegíró tehát tartalomszolgáltató?
Igen. Tartalmat szolgáltat, eladást ösztönöz, brandet erősít és a befolyásolás psztichológiájának nagymestereként mindezt szépséges anyanyelvünk eszközrendszerével teszi. Többször felmerül a kérdés, hogy egy-egy tartalom megfogalmazásához nem lenne-e szükség inkább egy szakemberre: tehát egy építészeti tematikájú branderősítésnél mérnökre, divatcikknél divattervezőre és így tovább.
Nem. Hiszen egy jó szövegíró megismeri a területet és a befolyást erősítő konkrét tényezőkkel a tarsolyában tökéletes szöveget alkot, legyen az akár PR anyag, akár egy hírlevél vagy egy DM levél.