Keresőoptimalizálás a szakértő szemével - Interjú a kulcs(szó)emberrel, Evenich Andrással

Mit kell tudnia egy mai vállalkozónak a keresőoptimalizálásról? Csak kapkodjuk a fejünket, ha információra vagyunk éhesek, mert a kínálat bősége zavarba ejtő. Ha lépést szeretnénk tartani a folyamatos fejlődéssel nem elég, ha cikkeket és tanulmányokat böngészünk, ehhez már komoly tudással és múlttal rendelkező szakember kell. Evenich Andrással, a terület debreceni szakértőjével beszélgettünk arról, milyen elvárásoknak kell megfeleljen egy mai modern weboldal ahhoz, hogy a látogatókon keresztül nagyobb bevételt érjenek el.

 andras.jpg

A SEO szempontsora naponta változik - mekkora cégnek és mikor érdemes seo szakemberre költenie?
Sok változás van a keresőoptimalizálás területén, kb. évente 500-600 algoritmus frissítés történik, de azért ne rémüljön meg a kedves olvasó, mert a nagyobb rangsorolási elveket ez rendszerint nem szokta érinteni, inkább csak néhány részterületet, ami azért fontos, mert több mint 200 algortimus értékeli a weboldalakat.

Legyen kicsi vagy nagy a cég, biztos vagyok benne, hogy a felhasználók rákeresnek olyan kulcsszavakra, amelyek fontosak a vállalkozásuk számára. Költeni a SEO-ra már a weboldal fejlesztéskor is érdemes, mert ha egy weboldal jó alapokkal indul, sok későbbi kellemetlenséget és időt tud megspórolni, az extra kiadáson kívül.

Ha egyszer beállítottuk, akkor az már örökre jó lesz?
Igen és nem, vagyis nem tudhatjuk. Vannak olyan alapbeállítások, melyek tartósak és a Google algoritmus változásai nem szokták érinteni. A Google-nak az a szemlélete, hogy csak olyan oldalakat rangsoroljon előre, amelyek valóban kiszolgálják a felhasználók kéréseit. De, hogy mit hoz a jövő... Azt nem tudhatjuk, hogy mit találnak ki a kereső óriás háza táján. Vagyis, hogy ami működött, az 5 év múlva is hasonlóan jó megoldás lesz, ebbe még jócskán beleszól a technikai fejlődés, pl. a html5 megjelenése. 

Ingyenes blog de hol?
Ha ingyenes blogrendszeren szeretnénk blogolni, akkor a két nagy hazai szolgáltatónál érdemes ezt megtennünk, vagyis a blog.hu és a reblog.hu-nál. Ezek az index.hu és az origo.hu blogjai. A két portálszerkesztőség szívesen mazsolázik a blogcikkek között és ki is teszik az arra érdemeseket a főoldalukra. Ami egy blogoló álma, hogy a két nagy hazai portál főoldaláról gyűjtsön olvasókat. Ha női témáról van szó, akkor még a Nők Lapja Café blogja is kiváló lehetőséget biztosít, mivel itt kifejezetten hölgyeknek szóló tartalmakat szoktak elhelyezni a főoldalon.

Saját domain alatt...?
Keresőoptimalizálás szempontjából a legjobb megoldás az, ha saját domain alatt hozzuk létre a blogunkat, amire leginkább egy Wordpress CMS alkalmas. Így képesek leszünk a saját honlapunk relevanciáját erősíteni, az értékes tartalmainkat hírlevelekbe szerkeszthetjük, és megoszthatjuk azokat a közösségi oldalainkon is. Számos pozitív hatása van, ha tartalmainkat az üzleti oldalunk blogszekciójába tesszük.

Amit itt érdemes megjegyeznem, hogy a domainnevunk.hu/blog előnyösebb megoldás, mint a blog.domainnevunk.hu aldomainra helyezés, mivel a bejövő linkek erejét az utóbbi nem kapja meg annyira, és ezzel a blogcikkeink kevésbé lesznek előkelő helyen a Google találati listájában. Ez pedig komoly bevétel visszaesést jelenthet. A belső linkek segítségével a termékeinkre, vagy szolgáltatásainkra tudjuk irányítani a blogbejegyzésünk látogatóit, illetve a hírlevél címlistánkra is képesek lesznek feliratkozni.

Blogrendszer, vagy saját domain?
A válasz egyértelmű, hogy saját domain, mivel ez a weboldalunk értékét fogja növelni. Nem gördítünk egy újabb akadályt a látogatónk elé azzal, hogy átkattintásra bírjuk a saját weboldalunkra. Amennyiben van egy jól bejáratott saját blogunk, és van kapacitásunk még egy ingyenes blogra, akkor a fent említett ingyenes blogfelületek kiváló forgalom növelő felületek lehetnek, akár úgy is, hogy csak utalunk ott a saját blogunkra.

Blogoljunk Facebook jegyzetben?
Ha van rá kapacitásunk és eléggé aktívak vagyunk tegyük. A személyes márka építésére kiváló lehetőség, hogy a Facebook ismerőseinkhez eljuttassuk hosszabb üzeneteinket. Erre valljuk meg a sima bejegyzés már nem annyira képes, mivel nehezebben olvasható és vizuálisan sem a legszebb megoldás, mivel képekkel, linkekkel nem tudjuk színesíteni azt.

A tartalmaink népszerűsítésének egyik fontos szempontja az, hogy azokon a csatornákon legyünk aktívan jelen, ahol azok a személyek vannak, akik a mi célcsoportunkba tartoznak. Seo szempontból ez nem nagyon jelentős.

Kell-e külön tartalom a SEO szempontjából?
Maga a tartalom értékes SEO szempontból, én úgy gondolom nincsen SEO és más tartalom. Tartalom van, amit ha a látogató szeret, és az úgy van beállítva, cím sorokkal stb, hogy a Google tudni fogja miről szól, akkor az képes a Google keresőből jelentős forgalmat terelni a honlapunkra, az adott kulcsszavakra. Tartalom típusok vannak, amiről a kulcsszo.hu blogjában is olvashatunk.

Hosszú vagy rövid cikk jobb a google szempontjából?
Nemzetközi felmérések alapján kijelenthetjük, hogy a hosszabb cikk eredményesebb, ami 2000 szót jelent. Ugye nem is gondolná, de a SerpIQ felmérése 2012-ben készült, amiben a hosszú tartalmak jelentőségét erősítik, vagyis a hosszabb tartalmak jobb helyezéseket képesek elérni a Google találati listáján. Hazai viszonylatban sincsen ez másképpen, de itt kb. az 1000-1200 szó is már elegendő. Legyen hosszú vagy rövidebb a cikk, a lényeg, hogy a látogatónak szóljon és ne a Googlenak. Ebből következik, hogy érdekes, hasznos és legfőképpen egyedi tartalmat készítsünk.

Milyen a jó kulcsszó?
A kulcsszó definíciója egyszerű: minden olyan szó vagy kifejezés, amit a felhasználó beír a Google keresőbe!

A jó kulcsszó az, ami releváns a tevékenységgel, amivel foglalkozunk. Ez lehet egy terméknév, vagy egy olyan, több szóból álló kifejezés, amit SEO nyelven long tail (hosszú farok) néven emlegetünk.

Sokan úgy gondolják csak azok a kulcsszavak a jók, amik vásárlót hoznak. Ez ma már az én meglátásom szerint nem teljesen így van. Mivel az azonnali vásárlások mennyisége csökkent, és a long tail kulcsszavak jobban konvertálnak, ezekre leginkább blog cikket érdemes írni. Így könnyebben tud a Googel-n keresztül ránk találni az érdeklődő. Ezáltal nyerhetünk a folyamaton végül.

Összegezve az eddig leírtakat tehát levonhatjuk a következtetést: Érdemes a SEO-ra odafigyelnünk és erre induláskor a lehetőségeinkhez képest megfelelő összeget rászánni, mert sok későbbi extra kiadástól és kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat. Kísérjük figyelemmel a változásokat. Blogoljunk lehetőleg saját domain alatt. Igyekezzünk egyedi és hasznos tartalmakat létrehozni. Fogalmazzuk meg frappánsan és találóan azt, amivel foglalkozunk, ezzel megkönnyítve a keresők dolgát abban, hogy ránk találjanak.

Aki pedig kíváncsi arra, hogy milyen a SEO szempontból is menő 50 bevált blog főcím, kattintson át IDE>>