Pénz-visszafizetési garancia – mikor igen, hogyan ne?

Nagyon sok weboldalon találunk különféle pecséteket, amelyekben a pénzvisszafizetést garantálja az eladó. Ezek a pénz visszafizetési garanciák sok esetben jók, növelik a vásárlás biztonságát, fontos üzenetet képviselnek, de van egy módja, ahogy SOHA ne csináld, mert úgy jársz, mint aki fosból próbált ostort fonni. Visszacsap. 

blogba_garancia.jpg

Mik az előírások, aminek mindenképp eleget kell tenni? 

Ezt nem írom le részletesen, mert ITT el tudod olvasni. Azonban fontos, hogy a netes vásárlásnál eleve jár a fogyasztónak pénz-visszafizetési garancia. Abban az esetben, ha a vásárlása nem személyes, egyedileg készített megrendelésre vonatkozott. (Példa: ha az asztrológiai elemzésével nem elégedett, akkor nem élhet a vásárló a pénz visszafizetési igénnyel, mert az asztrológus az ő személyes rendelése és a személyes képlete alapján dolgozott. Ugyanígy, ha méretre csináltatsz egy bútort, nem élhetsz ezzel, stb...) 

Ezen a kötelező opciókon túl sok cég vállal teljes körű – akár az előírtnál hosszabb idejű – pénz-visszafizetési garanciát. Azt sugallva ezzel, hogy az ő terméke biztosan jó, hogy azzal mindenki elégedett, hiszen lám-lám, ő azoknak, akik nem elégedettek, visszaadja a pénzüket. 

Ez egy csodálatos dolog, mert a vásárlónak biztonságot ad olyan esetekben, ahol drágább terméket vesz meg, amit még egyáltalán nem ismer. Tudhatja a pecsétből, hogy viszonylag alacsony a pénzügyi kockázat. Ugyanakkor érdemes átgondolnunk, hogyan is adjuk ezt a vásárlók tudtára, milyen keretek közt mondjuk el nekik. 

Érdemes kitenni a weblapra egy-egy ilyen pecsétet! Több cég pozitívan értékeli ezt az eladásai során, növekszik a vásárlások száma, ha efféle pecséteket helyez ki az oldalára. Ez minőséget sugall, ajánlott is. 

Többen javasolják, hogy ezt a lehetőséget hozzuk előtérbe, mondjuk például egy reklamálónak a Facebookon, hogy vedd meg kockázat nélkül, ha nem jó, maximum majd visszaküldöd.

A pénzvisszafizetést előtérbe tenni a weben, mint kifejezett kommunikációs előnyt a vásárlói döntésben? Én nem javaslom. Erről külön egy-egy hírlevél szólhat, de ne ez legyen a vásárlás mellett szóló legerősebb érv. A vásárló, ha elégedetlen, amúgy is keresni fogja a problémája megoldását – lehetünk elegánsak, jó fejek. Adjuk vissza a pénzét, egyeztessünk vele a problémájával kapcsolatosan, az ügyfélszolgálatunk legyen profi. De ne kommunikáljuk erőteljesen azt, hogy visszaadjuk a pénzt. Azokat a dolgokat, amik alapvetőek, természetesek, elég, ha csak egyszerűen kiírjuk. Pecséttel jelöljük. De ne hangsúlyozzuk túl.

Világszinten hatalmas problémákat okoz, hogy a vásárlók egyre gyakrabban visszaélnek a visszaküldés lehetőségével. Szerintem nem okos dolog erre buzdítani a vásárlókat. (Pláne a kicsi hazai webshopokat működtető cégeknek!) 

Nézzünk 5 tényt, ami miatt a vásárlók oktatása szempontjából kerüljük, hogy nekik a visszaküldés lehetőségét előnyként tüntessük fel! 

  1. A vásárlóid pénzéből keletkezik a profitod. Minél több a visszaküldés, annál kevesebbet keresel. A vállalkozásod egyik fő szerepe, hogy megélj belőle. Ha begyűjtesz egy csomó vásárlót, aki visszaküldözgeti a termékeidet, akkor csökken a profitod. Vagyis bátran jelezd a weben a visszaküldési garanciát, de ne kommunikáld azt, mint kifejezett előnyt, vagy vásárlást ösztönző opciót, mert csak a problémáid számát növeled vele. Kisebb webshop esetében egy-két vevő nem számít. Azonban ahol éves tömeges rendelés visszamondás van egy ilyen opció miatt, ott bizony érzékeny szám ez – és nem föltétlen a termék minőségével van a baj, hanem a tudatlan vásárlóval, akit nem képeztél ki eléggé a visszaküldéssel kapcsolatban, és visszaél egy lehetőséggel! 

  2. Magyarországon a postázás drága. Bizonyos termékek esetében ha az oda-vissza postázást átvállalod a garancia részeként, akkor az durva csőd is lehet. Nagy értékű termék esetében benne lehet az árban. De mi nem tudunk versenyezni a kínai árakkal. Hiába akarjuk, ebben nem támogat bennünket a hazai rendszer. 

  3. A visszaküldözgetés iszonyúan szennyezi a környezetet! Nem néztem utána statisztikai adatoknak, csak egyszerűen gondolkodj velem. Egy egyszerű piros pulcsit rendelsz a neten, mondjuk 3 méretben, mert ha nem jó, akkor majd visszaküldöd. Lusta vagy lemérni, hogy mekkora kéne – akkor egyet is elég volna megrendelni –, inkább a visszaküldést választod. A pulcsidat raktározzák, szállítják, raktározzák szállítják, raktározzák, szállítják… Belegondoltál már, mennyi fölösleges üzemanyag megy el ezekre a dolgokra, mert te lusta vagy megmérni a kedvenc ruhád ujja hosszát? Ahelyett, hogy a visszaküldözgetésre ösztönzöl, taníts inkább! Mondd el a vevőidnek, hogyan tudnak környezetkímélő módon vásárolni. Küldj egy saját brandes mérőszalagot, és egy kisokost, hogy kell lemérni a kedvenc ruháinkat, hogy a legjobb méretet vehessük meg. Azoknak, akik nem – vagy nagyon ritkán – küldenek vissza terméket, adj kupont, kedvezményt, apró ajándékot, a rendszeres visszaküldözgetők pedig akár kaphatnak eleve magasabb árat, mert visszaküldözgetik a termékeidet. Ez a webes beállítások kérdése csupán. Bátran indokolj a környezeti hatásokra való hivatkozással, hiszen ez tény és igaz! 

  4. A visszaküldözgetés felelőtlenségre nevel. (Itt nem egy-két alkalomról van szó, amikor valódi kifogás van a termékkel kapcsolatban. Arról van szó, ha valaki tendenciózusan küldi vissza a vásárolt holmikat, miután akár kipróbálta őket.) Aki visszaküldözgeti a termékedet, az nem képes dönteni, és te támogatod őt abban, hogy összevissza költekezzen és döntési felelősség helyett idióta módjára szórja a pénzét, bűnözőként, mint egy tolvaj, más holmijában járjon, másoknak és a környezetének kárt okozzon és ezt büntetlenül tehesse. Valahol bűnözővé teszed azt, akit erre buzdítasz! Rád is rossz fényt vet, hiszen folyamatosan azt a visszajelzést kapod, hogy a terméked nem jó és visszaküldik. Ne támogasd a bűnözést ezen a módon. Nevelj inkább tudatos vásárlókat. 

  5. A visszaküldözgetőből soha nem lesz a vásárlói útvonalad során igazi evangelista – és neked szükséged van hírverőkre, akik elkötelezettek a termékeid mellett, nálad vásárolnak, és szeretik, amit és ahogy adsz nekik. Akik másoknak ajánlják a termékedet és szeretik, hogy menő vagy olyankor is, ha éppen vissza akarod adni a terméket. Ha törzsvevők helyett visszaküldözgetőket nevelsz, elindulsz a csőd felé. Ez ugyanis garancia és nem sales érv. A garanciát azok érvényesítik, akik már a sales érvek mentén döntöttek. Az, hogy nem vállalom a vásárlásomért a felelősséget, nem szerepelhet a célok között. 

 

A rendszeres visszaküldözgetők gyűjtése tehát nem cél. A jó ügyfélkiszolgálás azonban cél. A termékekre vonatkozó minőségi és szolgáltatási garanciákat megadni professzionális dolog, de úgy, hogy ezzel a cégedet ne sodord olyan negatív költségekbe, amelyek miatt működési problémáid lehetnek. 

Ne adj pénz-visszafizetési garanciát például egy letölthető anyagra, hiszen azt nem tudja visszaküldeni. Aki jól tájékozódott és vásárolt, az – ha még nem is használja, vagy nem lesz extra elégedett – képes a vásárlása felelősségét viselni.

Minden 100 vásárló (tréning résztvevő, stb.) közt van legalább kettő, aki nem azt vásárolja meg, amit te kiírtál, kitettél, hirdettél, hanem valami olyasmit, ami csak az ő fejében van, és amit ő gondol arról a dologról. Ez egy statisztikai tény, ami a legtöbb esetben igaz. Nekik bármit írhatsz, nem számít! 

 

Őket bátran kezeld egyesével, add nekik vissza a pénzüket, és menjenek Isten hírével jó messzire. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenkinek hirdetni kéne ezt az opciót, sőt ezt mint a vásárlás tényét eldöntő érvet kéne mondanod. Az is lényeges, hogy tudd: a százból ez a kettő nagyon hangos tud lenni. De nézd meg, hogy van 98 elégedett és kettő, aki hőzöng, mert nem ért semmit. Te a kilencvennyolccal kell hogy foglalkozz, és a kettőt elég, ha leépíted. 

A pénz-visszafizetési garanciával kapcsolatban érdemes a nagyobb multik gyakorlatát megnézni, és valami hasonlót kidolgozni, amivel még nem fizetsz rá a dologra. Kitenni, elérhetővé, láthatóvá tenni, de nem a vásárlási döntés érveként használni. Fontos a vásárlót tanítani, edukálni, oktatni, hogy a garancia mire való, miért adod, miért kényelmes – de azt is megértetni vele, hogy mikor visszaélés. 

Tehát használd okosan a garanciákat! Meg fogja érni!