Mérhető marketing – érthető marketing

Interjúsorozatunk első része – Oláh Sándort kérdeztük, az okos mérőszámokról. Megérthetjük, mit jelent, hogy többet hoz, mint visz, hogy a marketing nem jelent költséget, s azt is, hogy ki az, akivel érdemes dolgoznunk. 

os.jpg

A marketingről szokták azt mondani, hogy: „Többet hoz, mint visz” – mit is jelent ez?
OS: Azon a hibás szemléleten szeretnék változtatni, amikor egy vállalkozó szimplán azt mondja a marketingre, hogy „költség”.
A marketing befektetés. Egy olyan befektetés, ami busásan megtérül.
Ha mérhetővé teszed és azokon a csatornákon kommunikálsz, amik eredményt is hoznak, egy olyan befektetés, ami a jövődet alapozza meg. Tulajdonképpen akár már holnap is hozhat eredményt! Egy olyan befektetés, ami messze többet hozhat, mint amennyibe kerül.


Milyen mérőeszközöket tartasz alapvetőnek, amelyekhez ingyen hozzá lehet férni?
OS: A mai marketingben igyekszünk a legtöbb kommunikációt internetes csatornákra irányítani, vagy már eleve ott kommunikálni.
Az internetes eredményesség-mérés alapeszköze a Googly Analytics. Ha jól használod, minden folyamatot, eredményt kiolvashatsz belőle. Ugyanezt a Facebookon, az oldalad statisztikája mutatja meg. Számos apróbb program van, amit a céljaid szerint használhatsz, de ezt a kettőt ismerd meg először alaposan.

Fontos az, hogy folyamatosan növeljük a kifele menő kommunikációt?
OS: Erre én mindig külön statisztikát kérek az ügyfeleimtől. Minden héten legyen több, mint legutóbb volt, és eljutunk oda, hogy a marketingfolyamatot pontosan fel kell rajzolni, megtervezni, majd ennek a lépéseit heti vagy havi szinten statisztikában mérni.
Olyan ez, mint egy műszerfal a pilótának. Ránéz és azonnal tudja, hol kell beavatkozni, hogy tovább repülhessen, egyre magasabbra. Ám a kiáramlást követően a beáramlást is pontosan mérnünk kell – ebből jön a bevételünk. 

Mi az okos mérőszám és mi a „buta szám" a mérésben?
OS:
A legokosabb mérőszám: csengett a kassza? Mi van a bankszámlakivonat végén?
Az összes többi csak mellébeszélés.
Persze, pont az előbb leírtak miatt fontos adatokat lehet kinyerni az alstatisztikákból, de pl. a lájkolók számának növekedése semmit sem ér, ha közben a bevételek csökkennek, vagy éppen a blogcikket lájkolók száma nem értékes adat, hogyha nem mennek át elolvasni azt.

Mekkora adatbázis az, amire már azt mondhatja egy magyar KKV, hogy azzal már releváns adatokat mérhet?
OS: Felmérésnél, kérdőívnél legalább 100 választ érdemes begyűjteni, hogy releváns választ kapj.
Adatbázisméret? Egy ökölszabályt tudok mondani. A legtöbb cégnél 5000 fős saját adatbázis elegendő ahhoz, hogy eltartsa a céget. Saját. Nem vásárolt, vagy internetről összegyűjtött, hanem olyan lista, amin azok az emberek vannak, akik őket választották. Ez egyébként cégeknél eltérhet.

Ha valaki most indul egy céggel és azt tervezi, hogy méri a folyamatait, hogyan álljon neki, mit tanácsolsz?

Azt tudnám tanácsolni, hogy első körben tegye fel magának ezeket a kérdéseket:

  1. Van terméked? Kell a választott terméked piacnak?
  2. Milyen csatornán tudnád terjeszteni? (Ahol a célcsoportot eléred vele…)
  3. Kiáramlás ezerrel!
  4. Minden mérhető! Elemezd az eredményeket és változtass, amin kell.

Hogyan függ össze a tartalommarketing a méréssel a te olvasatodban?
OS: A jelen (de lehet, hogy a jövő) marketingje: a tartalom.
Ez hozza az eredményeket.
Sok-sok-sok-sok és minőségi kommunikáció, minél több platformon. Téves az az állítás, mely szerint ma már elég egy Facebook-oldal, vagy elég egy weblap. A sikeres cégeknek több közösségi média és online platformjuk van, mert ez szükséges. Azt nézik, melyiken keresztül jön jó eredmény. Ami hoz, azt „etetik", pakolják rá a tartalmat, ami kevésbé hoz, azt hagyják. Folyamatosan mérik, hogy melyik felületről mekkora eredmény jön. 
Az okos tartalom-marketinges tesztel, mér és az eredmények alapján változtat.
Csak egy példa:
Napi 2-3 poszttal interaktivitást és növekedést lehet elérni egy Facebook-oldalnál. Érdemes 1-2 hetente átnézni a posztokat és az eredményeket, majd összevetve a statisztikákat irányelveket hozni, hogy az adott cégnél milyen típusú kommunikációt kell sűríteni, milyet ritkítani, vagy teljesen megszüntetni. Viszont amíg nincs elegendő tartalom és kiáramlás, addig csak tippelni tudunk – mérni és felelős döntést hozni nem.

Ne feledd, minden eszközöd megvan hozzá, hogy eredményeket érj el a marketingben.
Megcsinálhatod Te magad – hiszen elérhető minden hozzá – vagy rábízhatod profikra.
Hogyan válassz profikat? Nézd meg a valódi eredményeiket.
Ez is egy fontos mérés.